Historia marki Palladium
2019-09-29

Palladium zostało założone w 1920 roku w Lyonie we Francji i produkowało opony lotnicze. Opony zostały wykonane przez ułożenie płóciennych pasów pod gumą. Po II wojnie światowej popyt na opony zmalał, dlatego Palladium postanowił wykorzystać swoją wiedzę na temat płótna i gumy do produkcji butów. Pierwszy kontrakt został podpisany w 1947 r. przez rząd francuski na dostawę dla francuskiej Legii Cudzoziemskiej. W tamtym czasie Legia Cudzoziemska stacjonowała głównie na pustyni w Afryce Północnej, więc potrzebowali wytrzymałego i wygodnego buta, który spełniałby swoją rolę w tak gorących warunkach. Buty marki Palladium były płócienne, więc „oddychały” w czasie upałów.


Haroun Tazieff, odważny autor zdjęć wulkanicznych, geolog i francuski minister ds. klęsk żywiołowych był zapalonym użytkownikiem butów Palladium Pallabrousse podczas swoich wulkanicznych eksploracji. Był typem człowieka, który w latach 50. i 60. biegał w kierunku strumieni lawy, mając na sobie płócienne i gumowe buty Palladium, aby zbierać próbki naukowe i rejestrować filmy. Tazieff faworyzował buty Palladium ze względu na ich lekkość, dzięki którym eksplorował niektóre z najbardziej niebezpiecznych miejsc na świecie. Ten ekstremalny odkrywca nosił swoje buty Palladium, wspinając się po wielu najbardziej niebezpiecznych aktywnych wulkanach na świecie.


Trampki Palladium posłużyły protestującym studentom podczas zajść w maju 1968 r. i jednocześnie największego strajku generalnego, jaki kiedykolwiek miał miejsce we Francji. Mając dość starej władzy, studenci okupowali uniwersytety i ulice, protestując przeciwko kapitalizmowi, konsumpcjonizmowi, imperializmowi, tradycyjnej instytucji skostniałego państwa, wartościom i porządkowi. Studenci rzucili się na ulicę w zwinnych butach i trampkach, odtrącając policję i wywołując powiew zmian za pomocą swoich spontanicznych reakcji. Protest wstrząsnął establishmentem, pobudzając ruch artystyczny, styl i kulturę punk. Do dziś protesty z maja 1968 r. są uważane za ważny punkt zwrotny w dziedzinie kultury i rozwoju społeczeństwa, dzięki uczniom, którzy byli wystarczająco odważni, aby założyć trampki i bronić tego, w co wierzą.


Palladium weszło na rynek artykułów sportowych z butami do koszykówki Pallabasket i tenisówkami Phoenix. Francuska gwiazda koszykówki Alain Gilles promowała markę na boiskach do koszykówki, tworząc legendę jako jeden z największych graczy w historii Francji. Tymczasem Patrice Dominguez, znany jako „Monsieur 100 000 woltów”, nosił Palladium na kortach tenisowych, reprezentując Francję w Pucharze Davida w latach 1971–1979.
Buty Palladium Pampa w latach 80-tych powróciły na ulice Nowego Jorku, tym razem jako całkowicie czarne buty wojskowe z płótna i skóry. Stały się one podstawowym elementem sceny artystycznej, na czele z awangardą Andy'ego Warhola. Klasyczny wygląd i kolor zapewniały komfort i styl na ulicach miejskich centrów Ameryki oraz w jej artystycznych ośrodkach.


Palladium wraz z miejskimi ruchami kulturowymi kontynuowało obecność na scenach grunge rock i rave lat 90. Stali się popularni wśród młodzieży w Europie i Ameryce, stając się wręcz ikoną lat 90. Bardzo często spotykano na ulicach ludzi ubranych w kolory moro, dla których wytrzymałość butów była priorytetem. Palladium weszło wtedy na rynek z nowymi modelami skórzanymi, które konkurowały z innymi starszymi markami, takimi jak Doc Martin. Brand bez wahania stworzył jedną z pierwszych linii ekologicznych butów w 1991 roku. Innowacyjne modele wykonane z materiałów przyjaznych naturze odzwierciedlają wartości marki do dzisiaj.


W 2009 roku K-Swiss nabył Palladium i ponownie uruchomił produkcję modeli obuwia tej marki dla współczesnych odkrywców miejskich, zachowując jednocześnie klasyczne style butów Pallabrousse i Pampa dla miłośników pieszych wędrówek. W ciągu ostatnich 10 lat Palladium współpracowało z innymi topowymi markami, takimi jak Stussy i Billionaire Boys Club, aby wprowadzić bardziej nowoczesny styl miejski do swojej tradycyjnej koncepcji buta. W ostatnich latach marka rozrosła się na cały świat i wysłała wraz z nią swoich miejskich odkrywców. Palladium wysłał Pharella Williamsa do Japonii w 2010 roku na krótki film dokumentalny „Powstanie Tokio” po katastrofie nuklearnej, która wstrząsnęła narodem. Później w 2015 roku Palladium wysłał odkrywców miast do 8 miast na całym świecie, ilustrując ich unikalne subkultury miejskie. Marka nadal dostosowuje się do miejskich millenialsów, młodych raperów i śmiałków na dachach w swoich niecodziennych kampaniach marketingowych na Youtube. Co dalej z brandem? Obecnie kontynuuje przesuwanie granic swoimi „bardziej miejskimi” liniami, jednocześnie utrzymując fanów dzikiej przyrody zaangażowanych w nowo opracowane projekty butów L’Originale Pampa i Pallabrousse sprzed 70 lat.

